» Klubben » Grunden Bois i Göteborg :

Adress:
Grunden Bois
Krutvägen 4
415 05 Göteborg

Telefon nr: 031-469190
E-post: thor@grundenbois.com

Org.nr: 802416-7283
Bankgiro: 5722-3737
Plusgiro: 167687-3

Grunden Bois är en idrottsförening, öppen för alla men speciellt för spelare med intellektuella funktionsnedsättningar. Grunden Bois värnar om att alla som vill ska kunna vara med i idrottsgemenskapen, oavsett idrottslig förmåga & nivå på funktionsnedsättningen. Att delta och uppleva glädjen och gemenskapen inom idrottslivet ger ett gott liv, även utanför idrotten.

Vi började träna 1992 på en gräsplätt utmed Delsjövägen i Göteborg, en gång i veckan. Så småningom så kom fler och fler för att träna. Efter en tid så insåg vi att det var dags att spela matcher, det går ju inte bara att träna. Den första matchen spelades mot ett lag bestående av fritidsledare inom kommunen. Nästa steg blev att Bois ordnade en Cup på Överåsvallen och bjöd då in lag från västra Sverige. Nu var vi ordentligt igång med träning och antalet spelare blev fler för varje träning. 1995 så tog vi steget och anmälde oss till SHIF:s seriespel. Grunden Bois första framträdande blev på inomhus SM i Lund. Grunden Bois slutade nia. Men från och med denna tävling, så har även de sportsliga resultaten blivit långt mycket bättre och antalet idrotts män & kvinnor har idag vuxit till cirka 270 aktiva. Gräsplätten är utbytt till en egen klubblokal på Kvibergs Idrottscenter och den blygsamma placeringen som nia är utbytt mot SM guld, flera gånger om! Sedan 2003 är Grunden Bois en vanlig idrottsklubb.