» Klubben » Mål & mening :

Grunden Bois har en styrelse och olika arbetsgrupper. Exempel på arbetsgrupper är: informationskommité, nöjeskommité, sponsorkommité och supporterkommité. Spelarna själva har satt upp sina egna regler om hur man ska uppträda mot varandra och att alla som vill ska få vara med, oavsett idrottskunnande och graden av intellektuell funktionsnedsättning.

Grunden Bois tar emot alla som vill vara med. Detta gör att Bois är unika i Sverige och har störst bredd i landet. Men tanken med Bois verksamhet är inte bara att bli bra i idrott. Vi har spelare inom Bois vars främsta mål inte kan vara att bli bäst på fotbolls & innebandyplanen. Det betydelsefulla är för de flesta att ha något kul att göra på sin fritid. Här har vi märkt att föreningsliv & idrott är det bästa för att åstadkomma ett gott liv för personer med funktionsnedsättningar. Genom att vara aktiv i Grunden Bois får man inte bara en meningsfull fritid, utan också en mening med livet. Istället för att ordna fritid på "konstlad" väg, bara för att personerna har en funktionsnedsättning, så får man "allt" genom att vara delaktig i Grunden Bois.

Att träffas och idrotta på sina egna villkor ger en mängd vinster utöver de sportsliga;
Bättre fysisk & psykisk hälsa, kamratskap, bättre självförtroende, bättre självkänsla, bättre kroppsuppfattning, lära sig ta hänsyn, lära sig demokrati, att vara behövd med mera.
Man behöver till exempel inte gå i studiecirkel och läsa om "Du & jag och tvålen"
utan man förstår själv att man behöver duscha efter träning!

Idrotter: Grunden Bois har fotboll & innebandy. Grunden Bois har ca 250 aktiva spelare och 35 tränare. Åldern på idrottsutövarna är från 7 år och uppåt, damer & herrar. Träningarna bedrivs på Kvibergs Idrottscenter och Rosendalshallen.